Resultaat

Het eindresultaat van het programma MAUG zal bestaan uit een advies over een kader voor maatschappelijk aanvaardbare prijzen van geneesmiddelen en een (aanvullend) advies aan de minister van VWS over maatregelen voor het versterken van concurrentie van geneesmiddelen onderling. Dit eindresultaat van het programma is naar verwachting gereed in de zomer van 2025.

Kader creëren: andere elementen verkennen voor maatschappelijk aanvaardbare prijs

Het programma ‘maatschappelijk aanvaardbare uitgaven geneesmiddelen’ (MAUG) wil een kader creëren voor het bepalen van een maatschappelijk aanvaardbare prijs voor een medicijn. Tot op heden kijken we onder meer naar de ernst van de ziekte en de verhouding tussen de kosten en effecten van een medicijn en stellen op basis daarvan vast of de prijs acceptabel is. In het nog op te stellen kader zoeken we naar meer mogelijkheden om vast te stellen of uitgaven aan geneesmiddelen en prijzen van geneesmiddelen maatschappelijk aanvaardbaar zijn. In het kader verkennen we welke elementen nog meer een rol kunnen spelen om tot een maatschappelijk aanvaardbare prijs te komen. Dat kunnen bijvoorbeeld nieuwe aspecten zijn in bestaande elementen, zoals onzekerheid over effectiviteit, maar kunnen ook nieuwe elementen zijn die te maken hebben met solidariteit, redelijkheid van prijs of het competitieve landschap. Het doel is dat het kader helpt het beschikbare zorgbudget zo passend mogelijk uit te geven.

Gezonde concurrentie bevorderen

In het programma MAUG zoeken de ACM, NZa en ZIN naar oplossingen om de concurrentie tussen fabrikanten te stimuleren. Het programma richt zich op medicijnen waarvoor er geen of beperkt concurrentie is en waarbij sprake is van hoge prijzen. Gezonde concurrentie in de geneesmiddelensector draagt bij aan eerlijke en rechtvaardige prijzen voor patiënten, is goed voor de betaalbaarheid van de zorg, en geeft fabrikanten een prikkel om te blijven innoveren. Verkeerde prikkels in wetgeving of het systeem en strategisch gedrag van fabrikanten kan effectieve concurrentie belemmeren. Bijvoorbeeld als fabrikanten gebruikmaken van een economische machtspositie door het vragen van excessieve prijzen. Of strategisch gedrag van fabrikanten om toetreding van concurrenten te belemmeren. In beide gevallen is dat nadelig voor patiënten en verzekerden. Dit leidt ertoe dat de maatschappij te lang onnodig hoge prijzen betaalt.

een initiatief van