Onze aanpak

Wat maatschappelijk aanvaardbaar is, bedenken we niet alleen. Om tot een advies en kader te komen doorlopen we gezamenlijk een zorgvuldig traject. We betrekken hierbij experts en burgers en consulteren belanghebbenden (zoals patiënten, behandelaren, zorgaanbieders, zorgverzekeraars en fabrikanten).

Resultaten in 2024 en 2025

In 2024 en 2025 werkt het programma MAUG aan 3 resultaten:

  1. Onderzoek naar marktgedragingen. Het programma analyseert marktgedragingen door cases te bestuderen. De organisaties hebben hiervoor in 2023 casuïstiek verzameld en een aanpak bepaald voor de analyses. De analyses zijn naar verwachting klaar in het najaar van 2024.
  2. Interviews met experts. Door experts te interviewen haalt het programma meningen, ideeën en visies van experts op over elementen die een rol kunnen spelen bij het waarderen van geneesmiddelen. Een interviewleidraad en het analyseplan zijn klaar en een deel van de interviews is uitgevoerd. Dit deelresultaat is naar verwachting eind 2024 gereed.
  3. Extern burgeronderzoek. Een extern onderzoek zal het programma MAUG input leveren over welke elementen burgers belangrijk vinden om mee te wegen in het bepalen van wat maatschappelijk aanvaardbare prijzen en uitgaven zijn. Dit deelresultaat wordt verwacht in het voorjaar van 2025.

Onderdeel 1: Onderzoek naar marktgedragingen

De programmapartijen hebben op basis van casuïstiek geïdentificeerd in welke situaties de markt niet optimaal lijkt te werken en in welke situaties er sprake is van onwenselijk gedrag van geneesmiddelenfabrikanten. Het niet optimaal werken van de markt is deels te verklaren doordat onderliggende prikkels in de huidige wetgeving of systematiek dit tegenwerken.
Ook komt het voor dat fabrikanten de mazen van de wet zoeken of in incidentele gevallen (mededingings)regels overtreden. Een voorbeeld is de strategie van fabrikanten om de marktexclusiviteit van medicijnen te verlengen door slim gebruik te maken van patenten. Kleine wijzigingen aan het medicijn verlengen het patent zonder dat ze waarde toevoegen. Deze prikkels en het onwenselijke gedrag zorgen ervoor dat onnodig (lang) hoge prijzen worden betaald voor geneesmiddelen.
Op dit moment analyseren de programmapartijen verschillende prikkels in het systeem,  marktgedragingen en de daarbij behorende casuïstiek. Dit levert input op voor het advies over het kader voor maatschappelijk aanvaardbare uitgaven en prijzen van geneesmiddelen. Ook zullen we op basis van de uitkomsten aanbevelingen doen voor het versterken van de concurrentie.

Onderdeel 2: interviews met experts

Door interviews met experts haalt het programma input op voor het kader voor maatschappelijk aanvaardbare uitgaven aan en prijzen van geneesmiddelen. Met experts verdiepen we wat maatschappelijk aanvaardbare uitgaven voor geneesmiddelen zijn. En welke elementen hier een rol bij spelen. We kijken samen met de experts onder andere naar de volgende thema’s:

– Effectiviteit, kosteneffectiviteit en macrokostenbeslag

– Solidariteit

– Redelijkheid van de prijs

– Competitieve landschap

Onderdeel 3: extern burgeronderzoek

Het programma laat door het Radboudumc een burgeronderzoek uitvoeren. Uit het burgeronderzoek moet blijken welke elementen burgers belangrijk vinden. Welke onderwerpen willen zij dat we meewegen om te komen tot maatschappelijk aanvaardbare uitgaven aan en prijzen van geneesmiddelen? En welke elementen vinden zij dat hierbij het meeste gewicht zouden moeten krijgen?

een initiatief van